Stop med at sove dårligt – 3 tips til bedre søvn!

en god seng

Alle mennesker elsker at sove, men det er desværre langt fra alle, der har nemt ved at falde i søvn, eller som faktisk sover godt. Men søvn er vigtigt for os; vi kan ikke fungere i vores dagligdag, hvis vi har konstant søvnunderskud. Der er heldigvis måder, hvorpå du kan forbedre din søvnkvalitet.

1: Brug kun din seng til søvn

Sengen skal kun bruges til søvn og samleje; intet andet. Hjernen fungerer nemlig sådan, at den associerer steder med de aktiviteter, den laver der. Hvis du også bruger sengen til at se fjernsyn, til at ligge med din computer eller måske endda arbejde, kommer der rod i systemet. Hvis du kun sover i sengen, forstår hjernen, at den skal være træt, og dermed kan du nemmere falde i søvn, og du vil også sove bedre.

2: Sov i et helt mørkt værelse

Når det bliver mørkt, frigør hjernen et hormon, der gør dig søvnig. Men det moderne menneske går ikke i seng eller står op med solen længere, så er nødvendigt, at du kan styre det lysindfald, som der er i dit soveværelse. Derfor er det en rigtig god idé med mørklægningsgardiner og svagt lys, når du skal i seng. Det er i øvrigt også derfor, at du ikke skal ligge med din telefon, inden du lægger dig til at sove. Mobilens lyse skærm forstyrrer nemlig hjernen, så du ikke får nok at det hormon, der gør dig træt. Hormonet hedder melatonin, og det kan også købes som supplement, som man tager inden sengetid. Dog er den mest optimale løsning, at hjernen producerer det naturligt.

3: Vælg en seng, der passer til dig

Derudover har din seng også meget at sige, når det handler om din søvnkvalitet. Forskellige kroppe kræver forskellige madrasser. Det, der er en god seng for dig, er ikke nødvendigvis en god seng for en anden. Desuden har mange deres egen personlige præference for, hvor hård eller hvor blød en seng skal være. Nogle foretrækker en seng, som de synker helt ned i, hvor andre kan lide senge, som er faste og stabile. Du skal vælge en seng, som passer perfekt til dig.

Sov godt!

Der er mange metoder til at sove bedre, og sover du dårligt, bør du forsøge dig med alle metoderne. Din søvn er vigtig; du skal ikke undervurdere dens indflydelse på dit liv. Sov kun i sengen, sov i et mørkt værelse, og sov i en seng, som passer til dig.